اگر دوربینهای فولفریم را به دو دسته تقسیم کنیم، محصولات DSLR کانن و نیکون در برابر دوربینهای بدون آینهی سونی قرار میگیرند. سونی طی سالهای گذشته با سرمایهگذاری بیشتر در حوزهی دوربینهای عکاسی حرفهای، بیش از گذشته جای پای خود را در این رده از محصولات باز کرده و دوربینهای توانمندی به بازار عرضه کرده است.
دوربین عکاسی سونی a7R III
دوربین سونی a7R III جدیدترین دوربین رزولوشن بالای این شرکت است که بسیاری از امکانات و قابلیتهای دوربین بدون آینه فوقحرفهای a9 را دریافت کرده است. این دوربین که مانند مدلهای قبل از خودش یک دوربین بدون آینه یا MirrorLess است، امکاناتی فراتر از بسیاری از دوربینهای DSLR حرفهای را در خود دارد و به جز حسگر ۴۲٫۴ مگاپیکسلی که همچنان یک رزولوشن بسیار بالا محسوب میشود، تقریبا در تمامی جوانب نسبت به سونی a7R II تغییر کرده است. سرعت عکسبرداری بالاتر، سیستم فوکوس پیشرفتهتر و فیلمبرداری با کیفیت بالاتر در رزولوشن ۴K، این دوربین را به جایگزین بسیار بهتری تبدیل کرده است. از تغییرات دیگر آن میتوان به طراحی و ارگونومی بهتر بدنه اشاره کرد که گویی سونی A7R III حد فاصل بین دوربینهای a7 و a9 است و تفاوت بین این دو سری از دوربینها را کمرنگتر میکند. پیشتر در مجله عکس نوریاتو درباره اینکه کدامیک از دوربینهای بدون آینه فولفریم سونی برای شما مناسبتر است توضیح دادیم. در ادامه درباره هر آنچه که باید از این دوربین فول فریم حرفهای بدانید توضیح خواهیم داد.
همان حسگر، اما کارآیی بالاتر
در سال ۲۰۱۵ سونی با معرفی a7R II، نگاههای زیادی را به خود جلب کرد. این دوربین در زمان عرضهی خود به اولین سنسور CMOS با نوردهی پشتی مجهز شده بود که آن را در این زمینه منحصربهفرد میکرد. سنسور ۴۲ مگاپیکسلی این دوربین در زمان عرضه، لقب بهترین سنسور دوربینهای عکاسی را به خود اختصاص داد. سونی نسل سوم a7R را نیز به یک سنسور ۴۲ مگاپیکسلی Exmore R در اندازهی فولفریم مجهز کرده است. درحالیکه رزولوشن سنسور این دوربین تفاوتی با نسل گذشتهی خود ندارد؛ اما توان پردازشی آن بهمراتب بهبود یافته است. بدین ترتیب a7R III توانایی عکاسی با نرخ بسیار خوب ۱۰ فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار دارد که دو برابر سریعتر از نرخ ۵ فریم بر ثانیهی a7R II است.
همانطور که گفته شد حسگری که روی این دوربین قرار دارد همان حسگر دوربین سونی a7R II است. اما این حسگر CMOS فول فریم ۴۲٫۴ مگاپیکسلی که از تکنولوژی BSI بهره میبرد، روی دوربین سونی a7R III دارای محدوده پویا یا Dynamic Range بهتری است و میتواند محدوده نور بیشتری را با جزئیات بیشتر ثبت کند. بنابراین وقتی فایلهای خام این دوربین را ویرایش میکنید، میتوانید رنگهای خیلی روشن یا خیلی تیره را بسیار راحتتر و کاملتر بازیابی کنید و خروجی تصویری که ثبت میکنید بسیار طبیعیتر ثبت میشود.
همچنین نحوه خواندن اطلاعات از روی سطح این حسگر بهبود یافته است. سونی تاکید کرده که مشکل رولینگ شاتر در این دوربین بسیار کمتر از مدلهای قبلی خودش است. مشکل رولینگ شاتر همان پدیدهای است که باعث میشود هنگام فیلمبرداری سریع که دوربین با سرعت زیاد حرکت میکند، در کناره های تصویر کشیدگی غیر طبیعی دیده شود. البته بعید به نظر میرسد که از این لحاظ به پای a9 برسد. زیرا سونی a9 از یک طراحی شاتر خاص استفاده بهره میبرد که Anti-distortion shutter نام دارد و سونی a7R II فاقد آن است. اما از آنجا که سرعت خواندن اطلاعات از روی حسگر در مدل جدید a7R بسیار سریع تر شده است، طبیعتا رولینگ شاتر نیز کمتر اتفاق میافتد. بررسی دقیق سونی a9 را در مجله عکس نوریاتو بخوانید.
نهایتا اینکه حسگر سونی a7R II دارای ۳۹۹ نقطه فوکوس از نوع Phase Detection بود که در سونی a7R III به ۴۲۵ نقطه رسیده است.
عکاسان قادر به ثبت حداکثر ۷۶ عکس JPEG/RAW یا ۲۸ عکس RAW فشردهنشده با a7R III است. همچنین امکان عکاسی با نرخ ۸ فریم بر ثانیه بدون تأخیر و با نمایشگر یا منظرهیاب دوربین در دسترس است. پردازندهی بهینهشدهی BIONZ X این دوربین، عملکرد ۱.۸ برابر سریعتر نسبت به نمونهی بهکاررفته در a7R II دارد. یکی دیگر از تواناییهای دوربین جدید سونی، عملکرد سریع بسیاری از قابلیتهای کلیدی آن اعم از مشاهدهی تصاویر ثبتشده و حذف نمونههای مورد نظر، هنگام نوشتن اطلاعات روی کارت حافظه پس از عکاسی پیاپی است.
سنسور بهکاررفته در a7R III بهبودهای محسوسی نسبت به نسل گذشتهی خود تجربه کرده است. قرارگیری لنز در فاصلهی بسیار نزدیک با سنسور و پوشش ضد انعکاس نور بهکاررفته در سنسور، باعث شده است دوربین جدید سونی در کنار گسترهی دینامیکی بهتر، عملکرد مطلوبتری در شرایط نوری اندک داشته باشد. سنسور توانمند سونی a7R III، بازهی حساسیت به نور ۱۰۰ تا ۳۲۰۰۰ (قابل افزایش به ۵۰ تا ۱۰۲۴۰۰) و ۱۵ استاپ گسترهی دینامیکی نیز به همراه دارد.
.
میراث سختافزاری a9 در سونی a7R III
سونی تصمیم گرفته بسیاری از امکانات سختافزاری a9 را در سونی a7R III نیز به کار گیرد. از آن جمله منظرهیاب OLED فوق پیشرفته الکترونیکی a9 است که با رزولوشن ۳٫۶۹ میلیون نقطه، یکی از قدرتمندترین منظرهیابهای غیر اپتیکال در دوربینهای موجود است. همچنین، یک جوئستیک برای انتخاب نقطه فوکوس، یک دکمه AF-ON و یک درگاه اتصال به فلاشهای اکسترنال یا Flash Sync نیز در مدل جدیدتر دیده میشود (سرعت سینک سونی a7R III برابر ۱/۲۵۰ ثانیه است). مانند a9، دکمه C3 هم به سمت چپ دکمه Menu اضافه شده و ضمنا میتوانید قابلیت قفلگذاری و رتبهدهی (Protect و Rating) را نیز به دکمههای سفارشی اضافه کنید. با این قابلیت میتوانید وقتی عکسها را روی دوربین تماشا میکنید، آنها را جدا کنید و روی عکس های مورد نظرتان قفل بگذارید تا به طور اتفاقی پاک نشوند. جالب اینجاست که رتبههایی که به این شیوه به عکسها میدهید، در نرم افزار Bridge و Lightroom قابل شناسایی است و مدیریت عکسها را برایتان راحتتر میکند. همچنین عکس هایی که روی حالت Burst یا عکاسی پیدرپی پرسرعت میگیرید، به طور خودکار در یک دستهبندی قرار میگیرند تا وقتی عکس ها را میبینید، راحت تر باشید.
جای دکمه Record ویدئو نیز در پشت دوربین و کنار منظرهیاب طراحی شده که هم دسترسی راحتتری دارد و هم بعید است که به طور اتفاقی فشرده شود. در a7R II این دکمه در کنار بدنه و تقریبا نزدیک جای بند آویز قرار داشت و بسیاری از کاربران، اصلا با آن راحت نبودند. ضمنا از آنجا که این دوربین بسیار مورد علاقه فیلمبرداران است، این امکان وجود دارد تا از داخل منوی دوربین، دکمه شاتر را برای ضبط ویدئویی تنظیم کرده و به جای دکمه REC از آن استفاده کنید. خبر خوب دیگر اینکه اکنون سونی a7R III برخلاف مدل قبلی خودش، دارای دو اسلات کارت حافظه است که هر دوی آنها از نوع SD هستند و ضمنا یکی از آنها میتواند از کارتهای بسیار پرسرعت UHS-II پشتیبانی کند. درپوش روی کارتها نیز دقیقا شبیه به a9 با یک دکمه آزاد کننده طراحی شده و دیگر مانند مدل قبلی، به حالت کشویی نیست.
امکانات نرمافزاری a9 در سونی a7R III
منوی سونی a7R III بیشتر از مدلهای قبلی خودش، شبیه به a9 طراحی شده است. منوی My Menu برای افزودن منوهای پرکاربرد به آن اضافه شده است و همانطور که در بالا گفتیم، قابلیت سفارشی سازی دکمههای C روی این دوربین نیز پیشرفتهتر شده است. وبسایت DPreview مقاله نسبتا مفصلی درباره نحوه سفارشیسازی دکمههای سونی a9 منتشر کرده است که مطالعه آن برای آشنایی بیشتر با منوهای a7R III پیشنهاد میشود.
سونی اعلام کرده که سرعت فوکوس خودکار a7R III حدود ۲ برابر مدل قبلی خودش است. همچنین میتواند کارآیی خود را با دیافراگمهای f/2 تا -۳ EV نیز حفظ کند که از این لحاظ نیز عملکرد آن در نور کم شبیه به a9 و در واقع یک استاپ بهتر از a7R II است. اگرچه هنوز مشخص نیست قابلیت Eye AF (فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص چشم) در مدل جدیدتر چگونه است، اما امیدواریم عملکرد آن در عکاسی پیدرپی، شبیه به a9 باشد و اشتباهات فوکوس خودکار در هنگام عکاسی پیدرپی کمتر از a7R II باشد.
شاید برایتان جالب باشد که یکی از بهترین خروجی های تصویر در میان تمامی دوربینهای فولفریم بازار در a9 سونی وجود دارد و اکنون سونی این قابلیت را به a7R III هم آورده است. موتور پردازش JPEG در سونی a7R III یکی از دقیقترین و قدرتمندترین موتورهای پردازشی برای فایل های JPEG خصوصا در نور کم و حساسیت یا ISO زیاد است و طبیعتا برای کسانی که با فایل خام کار نمیکنند اهمیت فوقالعاده ای دارد.
اما سونی a7R III همه امکانات خود را از a9 نگرفته و پا را فراتر گذاشته است. هم اکنون شما میتوانید از قابلیت Touchpad AF استفاده کنید که نوعی کنترل نرم افزاری نقطه فوکوس به شمار میآید. به این ترتیب که وقتی در منظرهیاب دوربین نگاه میکنید، میتوانید با کشیدن انگشت روی صفحه نمایش دوربین (مانند تاچ پد یک لپتاپ)، نقطه فوکوس را کنترل و جابجا کنید. البته کارشناسان DPreview تجربه جالبی با این قابلیت جدید نداشتند و تاکید میکردند که نقطه فوکوس خیلی حساس و سریع جابجا میشود. امیدواریم این قابلیت پیشرفته در آینده با به روز رسانیهای نرم افزاری بهبود یابد.
به کار بردن لرزشگیر پنجمحورهی توانمند با ۵.۵ استاپ جبران لرزش، باعث شده است a7R III بهترین سیستم لرزشگیر دوربینهای فولفریم را به همراه داشته باشد. الگوریتم جدید Pixel Shift Multi سونی نیز پس از ثبت چهار تصویر، اقدام به تلفیق آنها میکند تا در کنار ثبت دقیقتر رنگها، گسترهی دینامیکی بیشتری نیز به ارمغان آورد.
دوربینهای سونی همواره از بهترین سیستمهای فوکوس خودکار بهره میبردند. a7R III نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ ۳۹۹ نقطهی کانونی تشخیص فازی در کنار ۴۲۵ نقطهی تشخیص کنتراست (در برابر تنها ۲۵ نقطهی تشخیص کنتراست a7R II) باعث شده است دوربین جدید سونی جزو بهترین گزینههای موجود در بخش فوکوس خودکار باشد. به ادعای سونی، a7R III میتواند دو برابر سریعتر از نسل گذشتهی خود در شرایط نوری تاریک، روی سوژه فوکوس میکند. دقت تشخیص سوژه نیز افزایش محسوسی یافته است. جویاستیک تعبیهشده در بخش پشتی دوربین برای امکان تغییر محل فوکوس و امکان انتخاب سوژه با لمس صفحهنمایش، از دیگر قابلیتهای a7R III در این بخش است.
باطری قدرتمند a9 در سونی a7R III
یکی از دلایل مهمی که دوربین a9 را در ردهای بالاتر از سری a7 قرار میداد، مشکل باطری و حجم کم آن بود. سونی با طراحی جدید بدنه a9 توانست فضای کافی برای استفاده از باطری بزرگتر NP-FZ100 را برای این دوربین فراهم کند. اما اکنون طراحی مجدد فضای دوربین در سونی a7R III امکان استفاده از باطری قدرتمند a9 را به آن میدهد. براساس استاندارد CIPA، این دوربین میتواند با هر بار شارژ، ۶۵۰ شات (هنگام استفاده از نمایشگر LCD) و ۵۳۰ شات (هنگام استفاده از منظرهیاب الکترونیکی دوربین) عکسبرداری کند که در مقابل ۲۹۰ شات در a7R II جهش فوقالعادهای است. همچنین یک گریپ جدید هم برای این دوربین طراحی شده که میتوانید یک باطری یدکی دیگر را نیز به آن اضافه کنید تا بتوانید مجموعا با هر بار شارژ، ۱۳۰۰ شات بزنید. این گریپ همان گریپ VG-C3EM است که روی a9 نیز بسته میشود.
در بخش پشتی جدیدترین محصول سونی، منظرهیاب اولد با ۳.۶۸۶ میلیون نقطه قرار گرفته است که به لطف پوشش جدید آن، اکنون بازتاب نور کمتر و مقاومت بیشتری در برابر آلودگی دارد. امکان تغییر نرخ این منظرهیاب بین ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز در دسترس است. کاربران a7R III میتوانند در کنار منظرهیاب آن، از نمایشگر لمسی با ۱.۴۴ میلیون نقطه نیز بهره ببرند که به گفتهی مدیران سونی، اکنون زاویهی دید بیشتر و انعکاس کمتر نور محیط به همراه دارد.
دوربین a7R III برای فیلمبرداران نیز قابلیتهای جذابی در خود دارد. امکان فیلمبرداری ۴K بدون کراپ سنسور و استفاده از تمام مساحت آن، قطعا قابلیت وسوسهکنندهای خواهد بود. قابلیتهای فیلمبرداری Hybrid Log-Gamma ،S-Log2 و S-Log 3 در کنار ضبط ویدیوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰P و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، از دیگر تواناییهای محصول جدید سونی در بخش فیلمبرداری است.
امکانات کاملا جدید
دوربین سونی a7R III امکانات زیادی را از a9 گرفته است. اما برخی از قابلیتهای آن کاملا جدید منحصر بفرد است. مهمترین قابلیت a7R III که در هیچکدام از دوربینهای بدون آینه دیگر سونی وجود ندارد، مکانیسم بسیار پیشرفته شاتر بدون لرزش آن است که به این دوربین امکان میدهد تا بدون ریسک درگیر شدن با شوک پرده شاتر (Shutter Shock)، بتواند تا ۱۰ فریم بر ثانیه عکس بگیرد. علاوه بر این همانطور که گفته شد، سرعت سینک آن ۱/۲۵۰ ثانیه است و با وجود این طراحی شاتر بسیار پیشرفته، میتوانید با همین سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه نیز با فلاش عکس بگیرید (البته باید از یک فلاش پرسرعت استفاده کنید). این در حالی است که a9 برای عکسبرداری با فلاش به ۵ فریم بر ثانیه محدود میشود. ضمنا پردازشگر پر سرعت این دوربین امکان کار با منوها، هنگام ذخیرهسازی اطلاعات روی کارت را نیز میدهد.
دوربین سونی a7R III دارای دو درگاه ارتباطی USB نیز هست. یکی از ای دو درگاه، USB 3.1 Type C است که در اغلب تلفنهای همراه هوشمند جدید و همچنین لپتاپهای اپل دیده میشود. با این درگاه، هم میتوانید از کابل USB Type C برای شارژ کردن باطری دوربین و هم برای اتصال به کامپیوتر و عکسبرداری تترینگ استفاده کنید. البته برای کامپیوترهایی که به این درگاه مجهز نیستند نیز همچنان یکی از USBها از نوع microUSB طراحی شده تا همه کاربران بتوانند بدون مشکل با آن کار کنند.
امکان تصویربرداری ۱۴ بیت، شاتر جدید با لرزش کمتر، امکان ثبت طبیعیتر رنگ پوست در کنار دو درگاه کارت SD، وایفای، USB نوع C و بهبود شارژدهی با ۲.۲ برابر باتری حجیمتر، دیگر قابلیتهای شاخص سونی a7R III است. دوربین عکاسی سونی a7R III با قیمت ۳۲۰۰ دلار و از هفتهی آینده در دسترس علاقهمندان و عکاسان خواهد بود.
ویدئو
فیلمبرداری با سونی a7R III نیز از نظر امکانات تغییری نسبت به مدل قبلی ندارد. اما خروجی ویدئوها بسیار بهتر شده است. فیلمبرداری ۴K هم در حالت فولفریم و هم در حالت Super 35mm پردازش نویز بهتر و کیفیت بالاتری در نور کم دارد. همچنین سیستم فوکوس خودکار آن بهبود پیدا کرده و بسیار بعید است که دوربین روی پس زمینه فوکوس کند. به همین دلیل حتی کاربران غیر حرفهای هم میتوانند ویدئوهای ۴K را با قابلیت فوکوس روی چشم ضبط کنند و اطمینان داشته باشند که خود دوربین، بهترین فوکوس را در هنگام تصویربرداری انتخاب میکند.
یکی از جالبترین امکانات در سونی a7R III امکان تعریف میانبرهای جداگانه برای دکمههای function برای حالتهای تصویر برداری و عکاسی است. این یکی از قابلیتهایی است که سالهاست آرزو داریم شرکتهای دوربین سازی به دوربینها اضافه کنند و به نظر میرسد برای نخستین بار سونی در روندی درست این کار را پیش برده است. این روزها هر کسی سعی میکند با دوربین DSLR خودش هم عکاسی و هم فیلمبرداری کند، اما مهم این است که دوربین بداند که تنظیمی که برای عکاسی استفاده میشده است با تنظیمی که برای فیلمبرداری استفاده میشود متفاوت است و میبایست خود دوربین با انتخاب هر وضعیت، آخرین تنظیمات استفاده شده برای آن وضعیت را به خاطر داشته باشد.
از قابلیت های دیگر سونی a7R III این است که اکنون این دوربین میتواند با S-Log 3 / S-Gamut 3 نیز فیلمبرداری کند که پروفایل رنگی بسیار تخت و سینمایی محسوب میشود. ویدئوهایی که با این پروفایل ضبط میشود میتوانند هنگام ویرایش در نرم افزارهای ویرایش تصویر، همانند فایل خام در عکاسی عمل کنند و دامنه وسیعتری از رنگ و نور را در اختیارتان بگذارد. همچنین یک پروفایل به نام Hybrid Log Gamma (HLG) نیز در این دوربین قرار دارد که ویدئوهای HDR ضبط شده با آن، بدون نیاز هیچ نوع پردازشی، میتوانند مستقیما روی نمایشگرهای HDR نشان داده شوند.
این روزها نمایش HDR مستقیم از صحنههای ثابت روی نمایشگرهایی که قابلیت پخش HDR را دارند، به سرعت در حال گسترش است و جای خوشحالی دارد که میبینیم سونی چنین قابلیت پیشرفتهای را به دوربینهای بدون آینه خودش آورده است.
در ادامه شما را به تماشای ویدیوی معرفی قابلیتهای دوربین سونی a7R III دعوت میکنیم.
Multi-Shot Mode
یکی از قابلیتهای جالب در سونی a7R III، وضعیت عکاسی روی حالت چهار تصویره است که پیشتر نیز آن را در دوربینهای الیمپوس و پنتاکس هم دیده بودیم. در این حالت دوربین با فاصلههای زمانی ۱ ثانیه، ۴ تصویر پیدرپی از یک صحنه میگیرد که در هر کدام از آنها، حسگر به اندازه ۱ پیکسل از جای قبلی خودش جابجا میشود. به این ترتیب هر پیکسل از تصویر میتواند زیر یکی از فیلترهای رنگی قرمز، آبی یا سبز در الگوی بایر قرار بگیرد و ۴ تصویر خام پردازش نشده و جداگانه ثبت میگردد. بعدا شما میتوانید این تصاویر را در نرم افزار Imaging Edge خود سونی با یکدیگر ترکیب کرده و یک فایل .ARQ ایجاد کنید. البته پیشتر هر دو دوربین الیمپوس و پنتاکس توانستهاند این کار را در داخل خود دوربین انجام دهند و فایل ترکیبی آنها مستقیما روی کارت حافظه خود دوربین ذخیره میشود.
فایده این وضعیت عکسبرداری، افزایش رزولوشن رنگی تصویر است . زیرا هر پیکسل از تصویر دارای هر سه رنگ Red، Green و Blue بوده و از ترکیب آنها، میزان نویز تصویر به شدت کاهش میابد. ضمنا به دلیل دقت بالای تصویر ترکیبی در انتخاب رنگها، هم کیفیت و هم Dynamic Range حسگر به طور محسوسی افزایش مییابد که تاثیر آن را در عکسهای این دوربین میبینیم. البته از آنجا که این قابلیت در داخل دوربین امکان پذیر نیست و به صورت نرمافزاری در بیرون از دوربین اتفاق میافتد، نسبت به الیمپوس و پنتاکس، اعتبار کمتری به سونی میدهد، اما در هر حال دوربین های دیگر میتوانند از این تجربه برای افزایش کارآیی حسگر خود بهره ببرند. نهایتا اینکه به دلیل فاصله زمانی ثبت تصاویر، احتمالا بیشترین کاربرد Multi-Shot Mode برای عکاسی از صحنههای ثابت است و نمیتوان از آن برای صحنه های پرسرعت و اکشن استفاده کرد.
چه چیزی کم است؟
چند قابلیت دیگر نیز بود که دوست داشتیم در دوربین سونی a7R III ببینیم، اما جای آنها خالی است. به عنوان مثال امکان عکاسی با فرمت خام و بدون فشردهسازی، برای کسانی که با فرمت خام کار میکنند اهمیت زیادی دارد، اما در این دوربین موجود نیست. درباره اینکه چرا و چگونه از فشردهسازی فایل خام استفاده کنیم در وبسایت نوریاتو مقاله نسبتا کاملی را منتشر کردیم. همچنین فکر میکنم به جای قابلیتی مانند Touchpad AF بهتر بود مثلا امکان تبدیل فایل خام در داخل دوربین و همچنین امکان دانلود و استفاده از اپلیکیشنهای PlayMemories به این دوربین اضافه میشد. ظاهرا امکان افزودن برنامههای PlayMemories روی سونی a7R III وجود ندارد و فقدان آن برای عکاسان حرفهای منظره اهمیت زیادی دارد. با این برنامهها میشد مثلا قابلیت تایملپس یا Gradient یا Sync to Smartphone را به دوربین اضافه کرد. البته این یک قابلیت نرمافزاری است و این احتمال وجود دارد که سونی در به روز رسانیهای آینده این دوربین آن را اضافه کند.
معرفی و نمایش کیفیت تصویر دوربین عکاسی سونی a7R III
.
مطالب مرتبط
.
جدیدترین مطالب منتشر شده در پیک فیلم